dilluns, 15 d’agost del 2016

L'ESSENCIALISME NACIONALISTA I EL RACISME CULTURAL

La Història ens ensenya que els pobles, quan viuen crisis profundes com l’actual, solen prendre un d’aquests dos camins: el del totalitarisme, la xenofòbia i el racisme,  o el de la recerca de les arrels culturals i històriques comunes. El món, tal com l’havíem conegut, s’enfonsa, i la identitat -la diferència- és el lloc comú on reconèixer-nos i trobar refugi davant de tanta incertitud. 
Aquests dos camins, per recorreguts diferents, ens porten a la búsqueda dels trets diferencials que ens defineixin i ens singularitzin com a  individus i com a comunitat enfront les altres. És tracta (com diria Leon Rozitchner) d’ocupar l’espai de  les nostres preocupacions amb un pensament que ens consoli i ens reconforti i no de suscitar-ne un que sigui capaç  d’enfrontar allò que ens amenaça. 
Zigmunt Bauman ens recorda que l’estat-nació ha tocat al seu fi i és necessari passar d’aquest sistema polític basat en la unitat ètnica i cultural a l’àmbit de la Humanitat en la seva totalitat. Pels vells camins només podem aixecar murs, (també mentals), dibuixar límits territorials i establir fronteres legals. Deia la María Zambrano que per aconseguir alguna cosa, primer s’ha d’haver somiat.
A continuació reproduïm un article de l’antropòleg Manuel Delgado, publicat al seu bloc El cor de les aparences, sobre com hem passat del "caduc" racisme biològic al "nou" racisme cultural.

L'administradora del bloc

El vell racisme biològic no és, avui, la ideologia responsable del gruix de situacions de discriminació i intolerància que es produeixen a les societats occidentals. Ara per ara, els quadres de desigualtat més importants que afecten a comunitats diferenciades no es justifiquen en raons genètiques, sinó en la presumpció de que certs trets culturals, valorats com a negatius, permeten col.locar el grup que els detenta en la banda baixa d'una determinada jerarquia moral. Parlem del que s'anomena racisme diferencialis­ta, racisme identitari, fonamentalisme cultural, etnicisme, o, més freqüentment, racisme cultural. 

El racisme cultural estableix que participar d’una certa identitat col·lectiva comporta característi­ques de les que, a la manera d'un programa genètic, els membres individuals són portadors hereditaris. La caduca noció de raça és d'aquesta manera substituïda per la fetitxització del valor cultura. En la línia de la seva accepció romàntico-idealista, recollida després per l'antropologia nord-americana, la cultura és entesa com una entitat inefable, que imprimeix en els que han estat educats en ella una certa visió del món, imposant-los-hi una orientació vital i determinant llurs actituds i opinions. A l'igual que succeeix amb el racisme biològic, el racisme cultural naturalitza una diferència que s'accepta que és cultural, però que es considera determinant àdhuc més enllà de la voluntat personal dels individus. En la mesura que considera les cultures com a entitats exemptes, ahistòriques, homogènies i en darrera instància incommensurables, el racisme cultural arriba a idèntiques conclusions que l'antic racisme biològic, que poden resumir-se en que les diferències entre grups humans fenotípiques o conductuals, tant s'hi val són irrevocables. 


Aquest racisme de nou encuny funciona inferioritzant aquells dels quals la identitat ètnica és investida de qualitats negatives, al mateix temps que s'ensalsen les virtuts del propi temperament nacional o ètnic. En defensar el dret a preservar la seva imaginària puresa cultural, el grup es protegeix de tota suposada contaminació marginant, excloent, expulsant o impedint l'accés als agents considerats portadors d'impuresa. Els factors de risc per l'homogeneïtat cultural de la comunitat poden provenir d'instàncies polítiques superiors un Estat opressor, o un govern massa descuidat amb les “essències pàtries”. També de vies per les que subtilment penetren influències “estrangeritzants”, com els mass-media, la publicitat o el cinema. Però, sobre tot, s'interpreta que el perill principal prové dels immigrants, és a dir aquells que han vingut de fora a viure dins del territori que el grup considera propi, i als que es pot acusar eventualment de no haver-se amollat a la idiosincràsia del país d'acollida i de posar-la en perill amb els seus costums aliens. Aquest racisme diferencialista desenvolupa una actitud envers els estranys que sols en aparença hauria de resultar contradictòria. Per un costat, els rebutja, ja que desconfia d'ells al percebre'ls com una font de brutícia que altera la integritat cultural de la nació. Però, al mateix temps, els necessita, en tant que la seva presència li permet construir i endurir el que d'incomparable troba en la seva pròpia singularitat. 

És freqüent que el racisme cultural o ètnic aparegui a la base del nacionalisme primordialista, és a dir d'aquell nacionalisme que es considera fonamentat en essències immutables i que presumeix l'existència d'un tarannà particular i inconfusible en aquells que són considerats com a inclosos en la nació. El nacionalisme essencialista es considera legitimat a establir qui i què mereix ser homologat en tant que “nacional”, i, per contra, qui i què ha de ser considerat estrany, contaminant, perillós i, en conseqüència, excluible. 


D'acord amb el nacionalisme primordialista, qui aspiri a ser investit com “un dels nostres” ha de acceptar ser sotmès al motllo unificador d'aquells que es consideren dipositaris d'una metafísica “cultura nacional” ‑la kulturnation romàntica‑, una situació prístina i esplendorosa que, segons el nou racisme diferencial, existiria “abans” de l'arribada dels forasters i que la presència d'aquests amenaça amb alterar. Es així que el grau d'adhesió a la suposada cultura essencial d'un país permet distribuir en termes “ètnics” els graus de ciutadania política, dels que dependran, al seu torn, els diferents nivells d'integració-exclusió socioeconòmica. Aquesta forma flexible de racisme, consistent en una etnificació de la mà d`obra, permet conceptualitzar de forma raonada la inevitabilidad de prescindir d'aquells principis igualitaris que la democràcia lliberal afirma haver instituït com a inviolables. Així, els immigrants del propi Estat o de la CEE, per exemple, podran merèixer un dret a la ciutadania nominalment ple, però rebran un estatut especial en tant que la seva insuficient integració cultural farà d'ells membres ètnicament precaris o insuficients. Pel que fa als immigrants provinents de països extracomunitaris, el seu destí és el de ser considerats en els marges o més enllà del límits del que es considera el nucli més irrenunciable de la cultura autòctona, i per tant estarà del tot justificada la seva exceptuació del dret a la ciutadania.

7 comentaris:

http://www.vilaweb.cat/noticia/4207085/20140812/manuel-delgado-vull-independencia-poder-antinacionalista.html

http://manueldelgadoruiz.blogspot.com.es/2012/09/tres-razones-para-apoyar-la.html

HE TROBAT AQUEST LINK QUE POT SER INTERESSANT PER COMPLEMENTAR L'ARTICLE DEL MATEIX AUTOR. Ho important dels instruments socials (la República, la independència, la Democràcia), es que vols fer amb ells, pots fer-ne un ús útil per la societat o un ús inutil o abús.

Gràcies Josepa. He llegit els articles. Són de 2012 i 2014. Encara que han transcorregut uns anys durant els quals han passat moltes coses, no contradiuen l'article del Manuel Delgado sobre el "nou" racisme cultural. Al contrari, sembla una reflexió motivada per com han anat els esdeveniments des de llavors. Crec que podem constatar que la lluita social no ha estat la prioritat d'aquestes opcions polítiques d'esquerra, tal com diu l'antropòleg que hauria de ser, excepte per alguns gestos simbòlics que han portat a terme i que no han posat en qüestió l'estructura opressora: els desnonaments continuen en augment, la gestió de l'ICAM és d'autèntic genocidi, es continuen externalitzant serveis als municipis governats per aquests nous partits "d'esquerra" i retallant drets a les persones treballadores de les administracions públiques en nom de la insostenibilitat econòmica, a pesar de què, avui, hi ha més diners que en tota la Història de la Humanitat, (la concentració de capitals supera a la que hi ha havia a l'Imperi Romà) es desmantella sense pausa l'estat del benestar, es privatitza el coneixement i, en general, es barbaritza la societat a tota velocitat. No hi ha cap força política que faci front al sistema que ens amenaça. En massa ocasions, es constata que els nous grups polítics són producte del sistema capitalista i que és aquest el motiu pel qual, el propi sistema, els deixa governar, no veu perillar la seva hegemonia, més bé, en ocasions, els hi fa el treball brut. Això sí, amb un autoritarisme, mediocritat i manca d'imaginació que fa empal·lidir la gestió de les forces polítiques que els han precedit. A on anem sense una alternativa a l'actual estat de coses?

http://www.cucadellum.org/2016/09/admiremos-cataluna-porque-lo-ocurrido.html

Sempre és més fàcil i necessari criticar el que està aprop que lluny, i és lògic, durant un temps moltes colonies varen donar la culpa als seus delegats governamentals, després varen veure el bosc, i varen entendre que és millor canviar el teu governant i la teva societat, que esperar que els altres canvin els seus i la seva societat, cadascuna persona sent vergonya dels seus governants molts cops, perquè és la seva vergonya. Com que son uns dies en que s'ataca sempre un tipus de nacionalismes, i els altres (amb tots els seus fronts oberts) sempre els deixem postergats, tot i estar plens de prejudicis que en nom de la seva democracia, confonen l'imperi de la llei amb la "llei de l'imperi". Em sento com a persona obligada a insistir amb aquest petit i darrer comentari post 11S, reclamant canviar el món des de la meva república ciutadana, i deixar enrera la Monarquia de Madrid.

Estimada Josepa, realment és pot fer una crítica a la classe dirigent espanyola (els hereus i hereves de la dictadura franquista) sense ni tan sols mencionar l'espoli de Catalunya projectat i executat per la classe dirigent catalana? Com es pot articular la independència d'un país amb qui ha precaritzat la societat catalana i afirma en les seves publicacions oficials que no "flexibilitza" més el mercat laboral perquè les polítiques espanyoles del PP són massa proteccionistes socialment?

Totes les persones treballadores som víctimes de les polítiques neoliberals, s'escriguin les seves lleis i normatives en català, en castellà, en anglès o en qualsevol altre idioma. El que ens toca a la gent comú és identificar el nostre enemic, sigui de la nacionalitat que sigui i parli la llengua que parli.

L'article tracta de com el racisme biològic ha estat substituït avui en dia pel cultural: la cultura com a tret identificador de la puresa d'un poble. No hi ha res de pur en la nostres tradicions, història o creences, afortunadament. Tot, absolutament tot, des del nostre pensament fins als nostres costums, llengua, ... s'ha anat perfilant pels sediments de diferents corrents que al llarg dels segles han conformat un pòsit i, sovint, ha estat la violència dels bàrbars (els que han vingut de fora) la que ha imposat el que avui defensem amb orgull.

Tots els estats són opressors, els que ja patim i els que es creïn en el futur. Utilitzem la imaginació per construir una altra manera de organitzar-nos. Les classes dirigents són les úniques que estan portant a terme una autèntica revolució social, econòmica, jurídica i política per defensar els seus interessos. No les ajudem a aconseguir els seus objectius, si és que no sabem fer una altra cosa per afrontar el que està succeint dins i fora de casa.

També es necessari saber en que es confronten els dits nacionalismes,i en aquest cas culturals. Potser a darrera de les etiquetes, hi ha interessos de poder, de saber que és veritablement el poder. I això ja estats que n'abusen tant, que es fa insoportable. «El poder real dins l'estat espanyol no rau en el parlament, sinó que el continuen tenint i exercint les famílies que es van enriquir i van fer carrera amb el Franquisme" www.vilaweb.cat Volen que mireu al congrés, però cal mirar a Yuste https://t.co/Hm0e3kwTLw http://www.vilaweb.cat/noticies/franquisme-volen-que-mireu-al-congres-pero-cal-mirar-a-yuste/platform=hootsuite «El poder real dins l'estat espanyol no rau en el parlament, sinó que el continuen tenint i exercint les famílies que es van enriquir i van fer carrera amb el franquisme», i és difícil comparar aquesta herència brutalment ilegitima, d'altres igualment denunciables.

«El poder real dins l'estat espanyol no rau en el parlament, sinó que el continuen tenint i exercint les famílies que es van enriquir i van fer carrera amb el franquisme» www.vilaweb.cat
Franquisme: volen que mireu al congrés, però cal mirar a Yuste https://t.co/Hm0e3kwTLw

Pero afegeixo aquest article de Ferran Requejo "Tocqueville i el centralisme perenne" admirador lliberal de Tocqueville i Stuart Mill, en front una lectura més marxista del capitalisme, on s'indica que malgrat que les societats modernes i democràtiques van vers la igualtat en molts aspectes, indicava que la "DESCENTRALITZACIÓ DEL PODER" és un dels pocs eixos en que no s'avança.

http://www.ara.cat/opinio/Tocqueville-centralisme-perenne_0_1795620472.html

Publica un comentari a l'entrada