dimarts, 24 de maig del 2016

Una necessària Filosofia de la proximitat; la disgregació de l'Ésser versus resistència



El llibre "La Resistència Intima, assaig d'una Filosofia de la Proximitat" de Josep Maria Esquirol. Quaderns Crema, 2015, és una reflexió atenta i profunda sobre la condició humana. L'autor ens demostra com la vertadera cura d'un mateix ofereix escalfor als que són a la vora, protegint-los i fent-los una guia i un camí. Hem de considerar resistència intima com el producte d'una experiència, pròpia de la cruïlla de la proximitat i quotidianitat; i presa d'una posició que cal mantenir, no és visita d'un dia sinó estança habitual. Avui, romandre en aquesta cruïlla no és planer. La proximitat no es mesura en metres. El seu oposat no és la llunyania, més aviat es la pelicula d'un món tecnificat o despersonalitzat. El llibre mostra com la quotidianitat i el gest de la casa són modalitats importantíssimes de l'experiència de la proximitat.
L'autor defensa dins la necessitat del treball de la quotidianitat i la resistència de l'ésser en el segle XXI, els espais comuns compartits amb l'opció existencialista i alliberadora de l'ésser humà i les utopies com a projecte plantejat per Sartre, que ha estat un referent clau del segle XX. I ho reflexiona per afrontar amb dignitat la pesadesa de les condicions actuals del món, el context d'injustícies, d'agressivitat, d'actualitat i soroll, i de dificultats per orientar-se i sobreviure en la societat, i que ens obliga a trobar el suport, el refugi, la cura i la coherència del mon proper.
En el primer capítol del llibre, l'autor fa una defensa aferrissada dels valors de resistència, en tots els termes personals, polítics i socials, en front una maquinaria del sistema que en la seva rigidesa, apaga qualsevol tipus d'objecció de consciència, sistema que sempre es protegeix i que destrueix amb facilitat estructural per aixafar la possible dissidència, fins i tot, quan aquesta es creu que ella ha irromput per canviar el sistema.
Josep Maria Esquirol, com a filòsof, ens acosta a una necessària i pragmàtica filosofia de la quotidianitat. Afronta temes que ens afecten directament; la casa o llar com a lloc on vivim, les relacions humanes, la malaltia, la resistència davant les adversitats, les formes de llenguatge que utilitzem. Més profundament, en tot el conjunt de l’obra es dóna importància al gest quotidià enfront de les demandes d’èxit personal que ens exigeix la societat. I sobretot en aquesta intimitat enalteix el fet de cuidar-se d'un mateix, i de cada qüestió dóna alguna ressenya de pensadors i escriptors des de l’antiguitat al segle XX, que ja han reflexionat abans i quin punt de vista tenien.
Una lectura sacsejadora per als qui porten 365 dies de canvis polítics municipals, i són pròxims vers una utopia del rescat de les persones. El llibre s’ha de prendre en petites dosis per copsar bé el que ens vol dir l’autor. Aquesta part del text ens introdueix en el tema clau plantejat en la quotidianitat; "disgregació vers resistència".
Josepa Camps Venut, geògrafa.




La Resistència Íntima; assaig d'una filosofia de la proximitat

Hi ha solituds inigualables en llur compartir. De fet, només qui és capaç de solitud pot estar de debò amb els altres. Pintades a la paret de l'habitació d'un anacoreta, en una casa força deteriorada de la ciutat italiana de Torí, es podien llegir aquestes paraules: "Qui va al desert no és un desertor". Paradoxalment, malgrat el sentit de desertor (qui abandona un deure o un compromís i fuig cap a una zona deshabitada), aquesta inscripció podia contenir tota la veritat. És obvi que, en sentit figurat, el desert no es troba només en les vastes extensions de terra àrida i escrostonada o en els mars de sorra presidits per un sol de justícia; el desert és arreu i enlloc: enmig de la ciutat, per exemple. Qui va al desert és sobretot una resistent. El coratge que li cal no és pas per expandir-se, sinó per recollir-se i, així, poder resistir la duresa de les condicions exteriors. La resistent no anhela el domini, ni la colonització, ni el poder. Vol, abans que res, no perdre's ella mateixa i també, d'una manera molt especial, servir els altres. Que en cap cas es confongui amb la protesta fàcil i tòpica; la resistència sol ser discreta.

Resistir no és tan sols propi d'anacoretes o d'ermitans. Existir és, en part, resistir. Aleshores la resistència expressa no un mer fet circumstancial sinó una manera de ser, un moviment de l'existència humana. Ara bé, entendre així les coses implica una variació del mode habitual de fer-ho.

Sempre se n'ha parlat, de "resistència", però, sobretot, de la resistència que les coses presenten davant de les intencions dels humans. Sempre -encara que abans més que ara- s'ha resistit a ser llaurada, la brutícia a ser netejada o el cim a ser conquerit. D'aquí emergeix el sentit de l'expressió bíblica: "Amb la suor del teu front...". El mon no ens ho posa fàcil i, en general, tot costa. Les nostres intencions i els nostres projectes topen sovint amb la resistència que ofereix la realitat. "La dura realitat", se sol dir, i ja és un pleonasme. Doncs bé: es pot usar també la paraula resistència per emfatitzar no tant les dificultats que el món posa a les nostres pretensions com la fortalesa que podem tenir i aixecar davant dels processos de desintegració i de corrosió que vénen de l'entorn i àdhuc de nosaltres mateixos. És llavors quan la resistència manifesta un moviment pregó de l'ésser humà.

Per qui no té casa, la nit i el fred són les més ferotges de les bèsties salvatges; trets sobresortints de l'inhòspit. D'aquí que es pugui parlar de la nit i de la gelor de l'ésser, i de l'escalfor humana de la llar

Que l'existir de tots nosaltres sigui un resistir es pot sostenir precisament perquè una de les cares de la realitat es deixa interpretar com a força disgregant. De fet, la pitjor de les proves a què la condició humana s'ha de sotmetre és la de la constant disgregació de l'ésser. Com si les forces centrifugues del no-res volguessin saber fins on l'humà és capaç d'aguantar l'envestida. Tot i que alguns dels rostres enemics canvien, no és d'ara ni d'ahir que la prova és vigent, sinó de sempre, perquè és la mateixa realitat -amb el rostre del temps i la seva irreversibilitat essencial, per exemple- qui protagonitza el setge. Per qui no té casa, la nit i el fred són les més ferotges de les bèsties salvatges; trets sobresortints de l'inhòspit. D'aquí que es pugui parlar de la nit i de la gelor de l'ésser, i de l'escalfor humana de la llar: "és aquí, majestat. Entreu, senyor. La tirania de la nit al ras és massa hostil per la natura humana", això és el que, en la tragèdia shakespeariana, diu el fidel Kent al rei Lear, desorientat i desvalgut...Existir en tant que resistir...

S'entén que, d'entrada, no sigui especialment atractiu (filosòficament) explicar les coses d'aquesta manera, sobretot si es compara amb l'enlluernadora i extensa herència que ha deixat l'existencialisme en parlar de l'home com a projecte. Si el gust determinés la veritat, no costa gaire d'endevinar què passaria en la tria davant d'aquestes dues afirmacions: "Existir es projectar-se" i "Existir és resistir". Mentre que la idea de projecte incorpora un sentit de construcció, de llibertat i àdhuc d'aventura, a primer cop d'ull, la de resistència té connotacions de passivitat, d'immobilisme i fins i tot de misèria. Tot i això, el contrast entre el "projecte" i la figura de la "resistència" s'ha de perfilar bé, perquè, tot i els aspectes oposats, els comuns -com afirmació del subjecte i la idea de responsabilitat- són encara de més pes. De ben segur, la tesi que existir es resistir no té el seu oposat en Sartre, sinó en succedanis amb el posat de consellers psicològics que de manera ininterrompuda i banal repeteixen la fórmula: "Viure és realitzar-se". L'ambient social, ben amarat d'aquesta terminologia, dista de vehicular la interpretació sartriana, i juga amb la idea de trobar el camí personal i particular cap a la felicitat (entesa sovint com un assoliment, és a dir, com a èxit). Però no paga la pena d'entretenir-s'hi gaire, aquí, perquè ni tan sols es tracta de la bona sofística -aquella de la qual sempre es pot prendre-, sinó de la sofística sobrera, en que allò que és deplorable no ve de la retòrica sinó de la mediocritat.

"la resistència com a recolliment no s'oposa a la idea de projecte; més aviat es revela com la seva condició de possibilitat. Hi ha, en canvi, una reclusió i un aïllament del tot estèrils, que no porten enlloc"

Existir en tant que resistir.... L'accent no està posat en la realització expansiva, sinó en el recolliment i, per exemple, en el discerniment que des del resguard esdevé possible. El silenci de qui es recull és un silenci metodològic -literalment, "d'un camí"- que busca "veure-hi-" millor. Afinar els sentits, bàsicament obrir-los, estar en vigília; fer com si els ulls fossin les orelles i les orelles els ulls: ¿s'hi podria veure en això, una actitud estèril, inferior a les il·lusions de l'autorealització?

Si la resistència ho és sobretot davant de la disgregació, caldrà analitzar la naturalesa específica d'algunes de les forces entròpiques més decisives en la nostra situació (una es diu nihilisme, tal vegada la més rellevant), i caldrà veure també les formes i els motius que permeten resistir; perseverar en la posició adoptada o, com es diu vulgarment, "aguantar el tipus". Aquí és on, per exemple, apareix amb tota la seva intensitat l'experiència de la casa, ara ja no tan sols a resguard davant del fred atmosfèric, sinó també com a refugi davant del fred atmosfèric, sinó també com a refugi davant de la gelor metafísica. La separació dins-fora determinada per les parets i per la teulada, a més de ser relativa, no suposa ni tancament, ni aïllament, sinó ben al contrari, la condició de possibilitat de la sortida.


¿Com es podrà coronar el cim de la muntanya més alta sense fer nit a la tenda o al refugi? Per això hem assenyalat que la resistència com a recolliment no s'oposa a la idea de projecte; més aviat, des d'aquest punt de vista, es revela com la seva condició de possibilitat. Hi ha, en canvi, una reclusió i un aïllament del tot estèrils, que no porten enlloc, com els de Roquentin, el protagonista de La Nàusea, Jean Paul Sartre, 1976"jo visc sol, completament sol. No parlo amb ningú, mai; no rebo res, no dono res". Ni rebre ni donar, això sí que és tancament, i és als antípodes del resistent, el qual sempre para l'orella, per quan hagi d'arribar la paraula amiga, i el seu pensar generós es vincula a l'acció compromesa. Resistència no és immunologia (per això no ens avenim amb Sloterdijk).

Per motius més que evidents, interpretar l'existència com a resistència no pot passar per alt la significació política d'aquest concepte. La resistència s'entén, col·loquialment, com a fenomen polític consistent en la reacció d'oposició d'un petit grup al domini imposat per una ocupació o per un govern de caire totalitari. Un exemple notori que a tots ens ve a la memòria és el de la resistència que va sorgir en diversos països europeus a conseqüència de l'ocupació nazi durant la Segona Guerra Mundial.  pag. 13


Josep Maria Esquirol. Quaderns Crema, assaig 2015
La versió en espanyol, ha estat guardonada el 2016 amb el "Premio Nacional de Ensayo" concedit pel Ministerio de Educación, Cultura y Deporte del Reino de España. 



"Ningú veu ben bé una flor - realment és tan petita  i no tenim temps - i requereix temps". Igual que ens agradaria tenir temps per un amic, però porta temps. Així que em vaig dir "vaig a pintar-la ben gran i així es sorprendran, i es prendran més temps per mirar-la".    Canna Red and Orange,1926 by Georgia O'Keeffe




0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada